Koos Klok
Schoolleider uit het middenmanagement, Praktijkschool Uithoorn, Uithoorn
Over Koos
Als coach wil ik leidinggevenden in het onderwijs helpen hun kracht en daarmee hun plezier in het werk te mogen ontdekken. Ik zie regelmatig leidinggevenden die worstelen met hun verantwoordelijkheid en de invulling van hun functie. Ik vind dat jammer, omdat leidinggeven in het onderwijs namelijk heel boeiend en uitdagend kan zijn, ook al is het niet altijd makkelijk. Als coach hoop ik je weer je inspiratie te laten ontdekken en je in je kracht te zetten om vandaar uit met liefde en passie je vak te mogen uitoefenen. Op die manier mag je ontdekken dat leidinggeven niet alleen energie kost, maar ook energie geeft!
Werkervaring
Mijn werkervaring als leidinggevende heb ik niet alleen opgedaan binnen het onderwijs, alhoewel ik daar inmiddels al weer meer dan 20 jaar werkzaam ben. Ik heb ook veel ervaring opgedaan in leidinggevende posities binnen de commerciële dienstverlening.
In het onderwijs heb ik leiding gegeven op directieniveau maar ook op middenmanagementniveau en op die manier heb ik veel kennis en ervaring op kunnen doen.
Wat kenmerkt Koos als coach
Als coach ga ik altijd uit van de coachvraag die de coaches zichzelf stelt. Ik reik geen oplossingen aan en geef geen advies, tenzij hier specifiek om gevraagd wordt. Belangrijk vind ik dat je je eigen kracht en mogelijkheden ontdekt, waarbij het altijd belangrijk is om voor ogen te houden waar je naar toe wilt. Ik hanteer bij voorkeur de oplossingsgerichte werkwijze, omdat deze ervoor kan zorgen dat je je eigen oplossingen en mogelijkheden gaat ontdekken en krachten binnen jezelf mobiliseert. Het is een bijzonder krachtige benadering die goede resultaten kan bewerkstelligen.
Wat Koos inspireert
Mijn grootste inspiratie haal ik uit het doel waar we allen aan werken binnen het onderwijs, namelijk het beste uit de leerling halen. Het werken met leerlingen vanuit de diverse verantwoordelijkheden is een van de mooiste uitdagingen die ons wordt geboden. Als leidinggevende sta je wellicht meer op afstand, maar faciliteer je indirect de ontwikkeling van de leerling en mag je het verschil maken.