Alske de Haan

Schoolleider uit het middenmanagement, ISK Singelland, Drachten

Coachtraject

Als Alske je aanvraag accepteert, ontvang je een bericht met contactgegevens zodat je samen je coachvraag verder kunt uitdiepen en een afspraak kunt inplannen.

Over Alske

Naast mijn eerlijke en open persoonlijkheid, heb ik een onderzoekende instelling en ben ik van nature nieuwsgierig naar de ander. Met aandacht luisteren, maar ook spiegelen door zorgvuldig en vaak met een vleugje humor te confronteren horen bij mijn manier van coachen. Samen onderzoeken hoe jij het beste de gewenste situatie kunt behalen of creëren.

Als mens ben je nooit uitgeleerd, is mijn motto. Er is dan ook niets mooier dan het samen mogen leren en als coach te kunnen bijdragen aan de persoonlijke groei en ontwikkeling door een coachgesprek. Bovendien ben ik van mening dat het werk van leidinggevende in het voortgezet onderwijs een prachtige tak van sport is, maar vaak wel één met uitdagingen. Wat kan het dan fijn zijn om te sparren met een neutrale coach en ervaren leidinggevende van buiten de organisatie over bijvoorbeeld organisatie dynamieken, patronen van collega's, hoe om te gaan met "de waan van de dag", etc. Als VO-managementcoach komt mijn liefde voor mijn vak als coach als zowel de passie voor het onderwijs en de rol van leidinggevende samen.

Werkervaring

Recentelijk heb ik de overstap gemaakt naar teamleider bij de ISK. Daarvoor heb ik 10 jaar gewerkt als teamleider vmbo basis/kader, waar later ook de mavo aan werd toegevoegd. Inmiddels werk ik bijna 25 jaar in het onderwijs.
Wat begon met het van betekenis te willen zijn voor de jeugd, breidde zich uit tot ook de volwassenen. Ik ontdekte vanuit het coachende leiderschap ook veel voor docenten te kunnen betekenen. Doordat ik mezelf verder wilde ontwikkelen en bekwamen en daarbij geïnteresseerd was in de werking van patronen en dynamieken in een school, kwam ik in aanraking met organisatieopstellingen. Dat smaakte naar meer en vervolgens heb ik bij het Bert Hellinger Instituut eerst Systemische Pedagogiek gevolgd en daarna de opleiding Systemisch Coachen. De opleiding van VO Management Coach voegde daar nieuwe theorieën en methodieken aan toe.

Wat kenmerkt Alske als coach

Voor mij gaat het ontwikkelingsgerichte coachen samen met het gebruik maken van systemische (fenomenologische) informatie. Ik werk daarbij veelal met het GROW model, waarbij ik zowel het schaalwandelen als het werken met de logische niveaus vaak inzet. Ook het maken van opstellingen en visualisatie opdrachten kunnen onderdeel uitmaken van de coaching. Reflectie kan inzichten geven, de ingezette beweging (verandering) versterken en borgen, dus ook deze component maakt onderdeel uit van het traject.

Er is zoveel informatie om mee te werken, maar alles begint bij jezelf als coachee. "Tichteby" oftewel dichtbij, zou ik als Friezin zeggen. Alle informatie die je nodig hebt om stappen vooruit te zetten zitten namelijk al in jezelf. Je hoeft er alleen nog maar bij te komen. Als coach en avonturier, ga ik graag met jou mee op reis om samen te onderzoeken welk pad jij daarbij wilt volgen.

Wat Alske inspireert

Mijn favoriete citaat is van Epictetus, die zich als stoïcijnse filosoof bewust was van de kracht van eigenaarschap en de cirkel van invloed. De vrije vertaling van zijn citaat is ,,Wat er op jouw pad komt heb je niet in de hand, wel hoe je er mee omgaat" (Epictetus). Daarin heb je altijd een keuze en kun je het verschil maken voor zowel jezelf als voor anderen.